Den såkalte «tokulturlæren» har stått sterkt i norsk
historieskriving. På bygdene var det åpenbart et markant skille mellom
embedsmennene og deres familier på den ene siden og bøndene med deres fremste
folk på den andre siden. Likevel er det mye som tyder på at det for det første
var atskillig konstruktiv og vennskapelig kontakt mellom de to grupperingene,
og for det andre at de første bondepolitikerne i Bratsberg Amt ikke lot seg
hefte nevneverdig av det patriarkalske standssystemet. Særlig det vennskapelige
forholdet mellom Ole Bjørnsen, Ole Blom og presten og dikteren Jens Zetlitz
synes å ha spilt en viktig rolle for disse to bondepolitikernes utvikling.
Kort om den politiske historien
Hva er politisk kultur? Historikeren Knut Dørum mener begrepet
omfatter «så vel normer og regler for hvordan innflytelse kan øves i
beslutningsprosesser, både i og utenfor politiske organer, som mer allmenne
forestillinger om hva som legitimerer makt. Herunder kommer også
handlingsmønstre, både allment aksepterte og de som er omstridte. Og selvsagt
er handlingene og normene styrt av så vel kollektive som individuelle interesser,
og ikke minst maktforhold.»[1]
Inntil århundreskiftet hadde telemarksbøndenes politiske
aktivitet i all hovedsak vært knyttet til det som Brynjulv Gjerdåker har
karakterisert som «subversiv motstand»[2]. Det går en linje fra aksjoner mot
kongens gruvedrift på 1500-tallet til protester mot prestelønninger i
1780-årene. Men etter hvert ble bøndene flinkere til å bruke bygdeting og
supplikker på en taktisk måte, og fra 1797 fikk bøndene en hånd med i de nye
forliksrådene. Dermed la bøndene seg på en kurs der deltakelse og
samfunnsansvar blir en tydeligere linje.[3]
Mot slutten av 1700-tallet ser vi et interessant trekk ved telebøndenes
opposisjonsvirksomhet: De maktet å skape allianser inn mot enkelte embetsmenn,
og slo dermed sprekker i den bastante tokulturfronten. Bøndenes konflikter
handlet om prestelønninger, om tømmersalg og ikke minst om den kronglete
Vrangfoss like over Norsjø - der bøndene forlangte bedre framkommelighet for
tømmeret, mens tømmerhandlerne levde godt med forholdene som de var. I alle
disse sakene fant bøndene allierte blant ulike embetsmenn, helt opp til
amtmannsnivå.
I det følgende skal vi se kort på de fire første mennene som
representerte bøndene fra 1814 til 1821 og deres forhold til den kondisjonerte
eliten.
Talleiv Huvestad – «et Fond af Kundskape»
Talleiv Huvestad faller nesten overdrevent godt inn i det
bildet som embetsmenn og litterater skapte av den norske odelsbonden i den
fysiokratiske tidsalder:
Han var en staut representant for sin stand, belest og
oppvakt. Han skjøttet en rekke lokale oppgaver som lærer, vaksinatør, skriver
og prestens medhjelper. Det er alminnelig antatt at Huvestad spilte en ganske
sentral rolle blant bøndene på Eidsvoll, og at han muligens selv førte i pennen
flere av bøndenes forslag, blant annet om odelsretten.
Men noen revolusjonær mann var Huvestad ikke, og det er ikke
usannsynlig at hans moderate framtoning er en av årsakene til at samtidens
kronikører, blant dem Jacob Aall og Gustav P. Blom, har skapt bildet av
Huvestad som selve kroneksempelet på den staute norske bonden. «En Fjeldbonde
[…] der under sin Vadmelskofte skjulte et Fond af Kundskabe», skrev Blom.[4] «Kunde ikke sættes i Snorre», skrøt
Henrik Wergeland på et senere tidspunkt.
På Eidsvoll stemte Huvestad, når det ikke sto om rene
bondespørsmål, sammen med «unionspartiet». Det kan hende at en av grunnene til
det var den tiden han de siste par dagene før møtet på Eidsvoll tilbrakte på
reisefot sammen med de ledende strategene i denne grupperingen: På Bogstad
spiste han middag sammen med blant andre Peder Anker, Wedel Jarlsberg og
Severin Løvenskiold, før de sammen dro videre til Eidsvold. Det må ha vært et usedvanlig
intensivt seminar i økonomi og utenrikspolitikk for bonden fra Eidsborg.
Aasmund Norgaard: «Halvbonde» og askeladd
Høsten 1814 reiste reiste bonden og byggmesteren Aasmund
Norgaard sammen med fogden Florentz til det overordentlige storting i Christiania
for å omformulere de delene av grunnloven som kom på kant med den nye unionen
med Sverige.
Aasmund Norgaard var en kreativ tusenkunstner med mange jern
i ilden. Tidlig reiste han hjemmefra, først til København for å gå på skole, så
til jernverket på Nes, der han arbeidet for Jacob Aall, så til København igjen.
Tilbake i Telemark jobbet han som byggmester for Jacob Aalls bror Niels før han
etablerte seg med sin egen gård i de øvre bygdene. I lokalhistorien er han mest
kjent som mannen som først lanserte tanken om det som nå er Telemarkskanalen.
På det ekstraordinære Stortinget var han ikke blant de
fremste, men presten og kronikøren Pavels la merke til «halvbonden Norgaard»: «Den
tellemarkske Bondedragt, han bestandig gikk i, var egentlig en Forklædning, thi
ellers passerer han for Middelstandsmand, og er kjoleklædt. Enkelte Gange talte
han nogle faa Ord, og hørte til det moderate Parti.»[5]
På én måte satte
Norgaard likevel spor etter seg: På en delegasjonsreise til Stockholm, sammen
med W.F.K. Christie og Jacob Neumann, fikk han anledning til å ta opp
Vrangfoss-spørsmålet med kong Karl XIII under en bankett. Det er uvisst om
dette var den faktiske beveggrunnen, men faktum er at det nokså raskt ble
nedsatt en kommisjon, med Norgaard som medlem, som fikk i oppgave å foreslå
tiltak. Norgaard var i hvert fall sikker på at dette hadde skjedd på hans
initiativ, og det er i seg selv interessant med tanke på telebøndenes
konstruktive opptreden overfor myndighetene i årene som fulgte.[6]
Ole Bjørnsen – det politiske talentet
Og om Huvestad og Norgaard hadde vært i de litt anonymes
rekker, skulle hovedstadens politiske miljø nå få se hva telemarkingen var
laget av. For Bjørnsen hadde ikke til hensikt å sette seg bakerst i salen. Pavels
var først begeistret for Bjørnsens uforferdede opptreden: «En vakker ung mann
med et deilig organ», skrev han om Bjørnsens talegaver[7] – men det var før Bjørnsen ga seg i
kast med adelen og borgernes næringsprivilegier.
Bjørnsen fremmet konkrete forslag både om å bryte de adelige
arverekkene og om å styrke bøndenes næringsrettigheter. Selv om han hadde
støtte i brede miljøer for sine forslag, møtte han også motstand – ikke minst
fra de kondisjonerte kretser. Og Pavels holdt seg ikke tilbake:
«I Odelsthinget hørte jeg […] et Forslag af den skrivesæle og
indbildske Kirkesanger Bjørnsen mod Adelen, hvori han vilde, at kun den, der er
født af addelige Forældre og nu har naaet Myndighedsalder, skal have adelige
Privilegier, alle Yngre derimod udelukkes derfra.»[8] Den noblere Jacob Aall begrenset seg
til å karakterisere Bjørnsen, i samme saks anledning, som «høi og djerv».
Ved valgmøtet til den neste stortingssesjonen i 1818 var det
hele 19 bønder blant de 26 valgmennene. Selv om Talleiv Huvestad var den eneste
bonden som reiste til Christiania, var det faktisk to bønder som ble valgt.
Hans Anfindsen fra Tinn måtte imidlertid trekke seg, og dermed ble det
trelasthandleren Bent Blehr og sorenskriveren Ole Juell som reiste sammen med
Huvestad – som på denne sesjonen ble en ganske anonym figur. Tendensen ved
valget i Bratsberg Amt i 1818 var utypisk i forhold til resten av landet, der
bøndene svekket sin representasjon.
Ole Blom – en sjarmerende stabeis
I 1817 bestemte amtmann Wedel Jarlsberg, fetter av den mer
berømte finansministeren, seg plutselig for å utnevne Kviteseidbonden Ole Blom
som første forlikskommissær etter presten Jens Zetlitz, til stor ergrelse for
fogden Florentz, som hadde forventet å få vervet. Året etter trakk amtmannen
utnevnelsen tilbake og ga jobben til Florentz.
Men amtmannen forregnet seg: Ole Blom ville slett ikke gi fra
seg hverken verv eller protokoller. Dermed startet en spektakulær rettsprosess
der Blom ble tiltalt for «overhørighed mod øvrigheden». I aktors innlegg i
Underretten het det at «Blom har vist en høj Grad af Impertinens og
Uforskammethed, samt Frekhed, Dristighet, Skadefrohed og ondt Sindelag, hvilket
synes at bære Preg om, at han ikke besidder det gode Menneskes Hjerte».[9]
Til tross for dette forsøket på karakterdrap vant Blom
rettssaken hele veien til Høyesterett i 1820 og fikk beholde jobben – mens
amtmannen ble dømt til å betale saksomkostningene. Det var på denne bakgrunnen at
Blom ble båret inn på Stortinget ved valget samme høst, i selskap med
proprietær Gasmann og stadshauptmann Tønder.
Ole Blom var født inn i en velstående bondeslekt, men måtte
også jobbe for tilværelsen. Han drev sagbruk og handlet tømmer for forretningsmennene
Møller og Cappelen i Grenland. Hans egen slekt hadde også en avlegger i Skien,
og to av hans tremenninger var gift med henholdsvis Didrik Cappelen og Niels
Aall. Mens hans tre forgjengere på Stortinget kom fra enklere kår, falt det nok
Blom mer naturlig å omgås kondisjonerte på likefot. Og han hadde et svært stort
nettverk over hele amtet, det kan vi ikke minst lese ut av dagboknotatene hans.
Aller viktigst var nok Jens Zetlitz. Sammen med Ole Bjørnsen omgikk Blom
Zetlitz i et tett vennskap. De tre spiste og drakk sammen, spilte kort og skrev
dikt. I flere konflikter stilte Zetlitz seg åpenlyst på de to bondekameratenes
side, også når motstanderne var fut og amtmann. Dette må ha hatt stor betydning
både for Bjørnsen og Blom.
Valgmøtene og valgmennene
Bøndene var sterkt representert blant valgmennene i Bratsberg
Amt gjennom hele perioden fra 1814 til 1821. Det er imidlertid
bemerkelsesverdig at bonderepresentasjonen er betydelig sterkere fra de øvre
deler enn fra de nedre deler av amtet. Det kan skyldes at de kondisjonerte i
sør i noen grad hadde flere å ta av, men det er også naturlig å søke en
forklaring i at bøndene fra «nedredelen» syntes å ha større respekt for
øvrigheten enn i «øvredelen». Dette var et fenomen som blant andre Christen
Pram beskrev ved sitt besøk i amtet i 1805, da han registrerte at bøndene i den
nedre delen av vassdraget kvidde seg for å stå opp for sin sak i forbindelse
med den såkalte Vrangfoss-saken, der tømmerhandlerne ikke ville gå med på
bøndenes krav om å få ryddet opp i «den vrange fossen». En slik underdanig
holdning var helt fremmed for bøndene lenger opp i amtet.[10]
Av de 95 forskjellige personene som utgjør til sammen 137
representanter under de fem valgmannsmøtene i perioden 1814-20, er det 66
bønder – amtet sett under ett. En tredel av valgmennene møtte flere ganger i
løpet av disse årene: 11 møtte to ganger, 8 møtte tre ganger, mens 3 valgmenn
møtte hele fire ganger – sorenskriver Wessel i Solum, forvalter Poppe på
Ulefoss og lensmann Hans Anfindsen Bernaas i Tinn. Ole Bjørnsen var blant dem
som møtte tre ganger.
Flere av bøndene var også lensmenn eller lærere. Ni av dem var
lensmenn på det tidspunkt de møtte, minst to av dem ble det på et senere
tidspunkt. Sju stykker var eller hadde vært skoleholdere – seks fra den øvre
delen av amtet. Minst tre av dem hadde vært studenter ved biskop Hansens
lærerseminar i Kristiansand. Det er ellers gjennomgående at omtalen av de
enkelte valgmenn i bygdebøker og annet materiale vektlegger deres boklige
interesser og skriftlige ferdigheter. I min egen gjennomgang av
valgprotokollene i dette tidsrommet, har jeg bare funnet en valgmann som helt
sikkert ikke har signert protokollen på egen hånd. I den andre enden av skalaen
finner vi for eksempel bonden Ole Folkestad fra Bø som skrev ”Folkestadvisa”,
og som var far til Halvor Folkestad som ble biskop i Hamar. To av valgmennene
må kunne karakteriseres som byggmestere – Norgaard og Gjermund Veum fra Moland.[11]
Fordelingen mellom bønder (B) og kondisjonerte (K) på
valgmøtene kommer til uttrykk i tabellen under. I 1814 var det to valgmøter,
mens de påfølgende tre ordinære stortingssesjonene hadde sine valgmøter i 1815,
1818 og 1820. Nedre amt tilsvarer omtrent dagens Nedre Telemark tingrett, eller
Grenlandskommunene + Nome.
Tabell: Bønder og kondisjonerte på
valgmøtene 1814-20
1814 B
|
1820
|
|||||||||
B
|
K
|
B
|
K
|
B
|
K
|
B
|
K
|
B
|
K
|
|
Nedre amt
|
9
|
5
|
3
|
4
|
1
|
7
|
7
|
3
|
4
|
7
|
Øvre amt
|
17
|
7
|
10
|
4
|
11
|
4
|
12
|
4
|
16
|
2
|
Total
|
26
|
12
|
13
|
8
|
12
|
9
|
19
|
7
|
20
|
9
|
Den politiske eliten i
bygdene
Det fantes tette bånd
mellom de kondisjonerte familiene i Norge rundt 1814. Slektsbåndene gikk på
kryss og tvers, og et begrenset tilbud av potensielle ektefeller av samme stand
i nærområdene gjorde at de unge gjerne giftet seg med barn av foreldrenes
venner, søskenbarn eller andre av relativt nær slekt. Embedene vokste heller
ikke på trær i Norge, slik at en familie gjerne kunne være representert over et
stort område. Da kunne den såkalte ”ekteskapsmila” likevel bli lang, selv om
slektskap og bekjentskap var relativt nært. Slik ble også den kondisjonerte
krets en nokså selvrekrutterende klasse, slik Max Weber beskriver.[12]
Hvordan sto det til i
bondestanden? Det er en alminnelig oppfatning at bondeungdommen giftet seg ”på
nabogården” eller i hvert fall innenfor bygda. Slik var det nok også for de
fleste – men ikke for alle. En del familier hadde gjennom generasjonene slått
seg opp med de reneste eiendomsimperier, med gårdparter i flere prestegjeld.
Det ga muligheter til å plassere arvingene på gårder forholdsvis langt
hjemmefra, og de som var nyinnflyttede storbønder etablerte seg fort i den
lokale bygdeeliten i kraft av sin relative velstand.
Et sveip i det
rikholdige utvalget av bygdebøker fra Telemark viser at det var atskillige
forbindelseslinjer mellom de valgmennene som møtte fra de øvre bygdene fra 1814
til 1820. Mange var i slekt. Slektskapet fulgte særlig vassdragene, henholdsvis
fra Heddal og ut i Norsjø til Sauherad, og fra Vinje og ned forbi Kviteseid.
Men også på tvers av åsryggene finner vi slektskap, i tillegg til at flere av
valgmennene, eller deres foreldre, har fraktet flyttelass mellom prestegjeldene.
I tillegg til
slektskapet er det sannsynlig at valgmennene også traff hverandre på
tingsamlinger og auksjoner, og at de besøkte hverandre når de var på reise
utenfor egen bygd. Alt i alt kan vi trygt gå ut fra at de fleste kjente
hverandre ganske godt, eller i det minste visste om hverandre. Så selv om et
valgmøte i Skien i utgangspunktet var ukjent politisk terreng, er det ingen
grunn til å tro at de selvbevisste bondehøvdingene fra Øvre Telemark brukte
lang tid på å studere skosnutene sine når de kom til møtelokalet. Fra Ole Bloms
dagbok vet vi at valgmennene fra Vinje, Moe og Lårdal høsten 1820 kom til Nes,
Bloms gård, og overnattet der før de dro sammen til Skien – og disse har jeg
ikke funnet noen åpenbare familiebånd mellom.[13]
Også ved de tidligere stortingsvalgene har vi sett klare indikasjoner på at
bøndene i Øvre Telemark må ha blitt enige om sine kandidater før de kom til
Skien.
Hvem valgte de?
Men hvis
bonderepresentantene hadde så god kontakt – og må ha diskutert
problemstillingene før de kom til valgmøtene – hvorfor valgte de ikke bare sine
egne som stortingsrepresentanter?
Fra alle valgmøtene
1814-20 ble det sendt en bonde, som reiste sammen med en eller to kondisjonerte.
Først fogden Florentz sammen med bonden Aasmund Norgaard, så den avgåtte
statsråd Niels Aall sammen med Ole Bjørnsen. I 1818 var det nære på at Huvestad
fikk selskap av en bonde til, men Hans Anfindsen måtte trekke seg, og dermed
ble det to kondisjonerte, skipsrederen Bent Blehr og sorenskriveren Ole Juell,
som reiste sammen med Huvestad. Og selv i 1821, da Ole Blom ble feid inn som
stortingsrepresentant, slapp bøndene til proprietæren Hans Jacob Gasmann og
kjøpmannen Henrik Georg Tønder fra Grenland som representanter for amtet.
Hvorfor tok ikke bøndene hele potten?
Det kan være en rekke
plausible delforklaringer på dette. Hensynet til geografisk fordeling kan ha
spilt inn, likeså graden av personlige ambisjoner og anledning til å være
hjemmefra.
Det kan også tenkes
at bøndene lot seg påvirke av de kondisjonertes uttrykte motvilje mot
“politisering”. Tilløp til valgkamp og propaganda foran valgmøtene ble slått
ned på, og det var et ideal å stå for “nøytrale” og “objektive” standpunkter.
Man måtte ikke la seg friste til å argumentere for egne interesser, og dette er
også et perspektiv som går igjen i en del dagbøker som finnes fra perioden. I
ettertid er det vel lett å se at dette idealet var vanskelig å etterleve, ikke
minst for de kondisjonerte selv. I stor grad handlet det nok om å forsvare de
kondisjonertes egne interesser ved å holde opposisjonelle røster i sjakk. Men
det er i hvert fall en teoretisk mulighet for at bøndene lot seg dressere av
normer og regler for hvordan innflytelse kunne øves i beslutningsprosesser,
slik Dørum beskriver i sin definisjon av politisk kultur.[14]
Men vel så viktig var
det nok at bøndene ikke var fremmede for verdien av akademisk kompetanse. Selv
om motsetningene mellom bønder og embetsmenn var markante i mange sammenhenger,
har vi også sett flere eksempler på allianser på tvers av frontene. Vi skal
ikke se bort fra at bøndene kan ha sett seg tjent med å sende avgårde
presumptivt dyktige talsmenn i håp om at de i større grad kunne tale deres sak
i rikspolitikken enn det de selv så seg i stand til. I 1835 skrev Ole Bjørnsen
skrev i et brev: ”Storthinget bør, efter min Formening, ligesaalidt savne
Embedsmænd som Bønder. En dygtig Embedsmand bør idet mindste vælges fra hvert
Amt.”[15]
Desto større må skuffelsen ha vært når rapportene kom tilbake, kanskje via en
litt skadefro Jens Zetlitz med alle hans forbindelser, om at for eksempel
fogden Florentz ”var stum som en fisk.”[16]
For selv om mange historikere vektlegger embetsmennenes store kompetanse og
bøndenes mangel på ditto, må det understrekes at det da handler om de store
talls lov. Det fantes også embetsmenn og handelsborgere på Stortinget som ikke
hadde stort å bidra med – akkurat som en del bønder blomstret opp i en ny
rolle.
Borgerlig offentlighet i Øvre Telemark
Fra 1780 til 1820 tok
bøndene gradvise skritt fra å være prisgitt enevoldsstatens disposisjoner til
selv å delta som formelle aktører i et gryende demokratisk system, slik
Brynjulv Gjerdåker beskriver det: Fra subversiv motstand til byggende
deltakelse og samfunnsansvar.[17]
Situasjonen rundt
Lofthus-opprøret med sine lokale avleggere i Øvre Telemark viser at det fantes
et betydelig organisatorisk apparat rundt bondeaktivistene, et apparat som de
måtte være forsiktige med å spille ut i full styrke. De levde hele tiden med en
bevissthet om at statens representanter ville iverksette straffereaksjoner
dersom de selv gikk for langt. Dette var en balansegang de behersket ganske
godt. I Øvre Telemark ble de spesialister på å bruke muligheten til å skrive
supplikker, og ved noen anledninger lyktes de også med å bygge allianser til
embetsverket, til og med helt til topps.
På slutten av
1770-tallet dukket den første organisasjonen opp der kondisjonerte og bønder kunne
møtes, i form av Bratsberg Opmuntringsselskab. Riktignok var det først og
fremst de kondisjonertes organisasjon, men også bønder deltok som
organisasjonsmedlemmer, selv om dette framfor alt var en plattform der flinke
bønder fikk en fortjent påskjønnelse av de kondisjonerte.
Bøndene deltok også i
lokale skole- og fattigkommisjoner fra midten av 1700-tallet, og hadde også en
viss medbestemmelsesrett når det gjaldt vedlikeholdet av kirker og
prestegårder. Samtidig ble tingsamlingene stadig hyppigere et sted for lokale
rettssaker, helt til forlikskommisjonene ga en viss avlastning for dette. Begge
deler ga atskillig trening i siviliserte konfliktløsninger.
Leseselskapene var en
annen arena for bygdefolket. Det var åpenbart et oppdragende tiltak iverksatt
av sognepresten, men muligheten til å tilegne seg kunnskap og til å lese for
lesingens skyld ble begjærlig grepet av mange bønder. Leseselskapene hadde også
møter med en viss dagsorden og det ble antagelig ført protokoller – altså nok
en praktisk øvelse i organisasjonsvirksomhet. Etter hvert styrket også lærerne
sin posisjon i bygdene. Stadig flere lærere fikk faktisk en form for
utdannelse, og deres kompetanse ga økt status og kulturell kapital. Minst seks
av valgmennene fra Øvre Telemark i perioden 1814-20 var lærere. Reidun Høydal,
som har skrevet om “Omgangsskulelæraren som bygdeelite”, mener at det ikke var
tilfeldig at personer med lærerbakgrunn erobret eliteposisjoner. I tillegg til
den skriftkulturelle kompetansen som de hadde, fikk lærerne ofte tilgang på
ideer og tenkemåter som stimulerte til individuell selvhevdelse og etter hvert
kollektiv selvhevdelse på vegne av bondestanden. Slik overtok bondestanden sin
egen versjon av embetsmannselitens kulturimpulser.[18]
Det er ikke urimelig å trekke en linje fra prosessen på
bygdene i Øvre Telemark til det som Jürgen Habermas kaller for utviklingen av
en “borgerlig offentlighet” – der en offentlig samtale vokser fram. Det er det
kontinentale borgerskapet i andre halvdel av 1700-tallet som Habermas har i
tankene – der private borgere gjør krav på å bruke den offentlighet som er
regulert av øvrigheten for å diskutere allmenne regler for samfunnsvirksomhet i
en offentlig samtale.[19] I første omgang skjedde det en
utvikling mot en litterær eller kulturell offentlighet, som den politiske
offentlighet nærmest vokste ut av. Det er imidlertid klare paralleller til den
utviklingen som skjedde flere steder i bygde-Norge, forskjøvet med noen tiår.
Smått om senn beveget “telemarkspolitikken” seg fra å være en
arena der statens representanter hadde all formell makt og der handelsborgerne
sto nokså fritt til å utnytte bøndene etter eget forgodtbefinnende, til en
situasjon der bøndene både styrket sin kompetanse og i større grad lyktes i å
snu spillet til sin fordel, ikke minst gjennom ulike alliansedannelser. De
første valgmøtene i 1814 banet veien for en virkelighet der bønder og
kondisjonerte møttes etter et helt nytt prinsipp: Én mann, én stemme. Betydningen
av denne omveltningen ble kanskje ikke erkjent fullt ut til å begynne med, men
bøndene lærte snart at den nye forfatningen kunne brukes til deres fordel.
Gjennom tiårene fram
til 1820 styrket bøndene utvilsomt sin kulturelle kapital. Det ble lagt merke
til også blant de kondisjonerte; det ser vi i ulike kommentarer i dagboknotater
– enten det handler om Huvestad, som “ikke lot seg sette i Snorre”, eller om
Bjørnsen, som får skryt av Christie for sin opptreden på talerstolen. Men når
det kom til stykket var det likevel vanskelig for bøndene å hente ut gevinsten
for denne kulturelle kapitalen i form av en fullverdig anerkjennelse for
kulturell likeverdighet. I stedet beskrives for eksempel Bjørnsen som “den
skrivesæle og indbildske Kirkesanger” som karakteriseres ved sin
“seminaristiske Suffisance”.[20]
- Der blev dygtig politiseret
Om tidens ideal, i
hvert fall de kondisjonertes ideal, var at debatter burde foregå ubesudlet av
“politisering”, er det ingen tvil om at det meste dreide seg om politikk, også
i Bratsberg amt i tidsrommet 1780-1820. Prestestriden, Lofthus-opprøret og Vrangfoss-saken
er eksempler på saker som kjennetegnet telemarkspolitikken gjennom disse
tiårene. Underveis kunne de best orienterte bøndene se sin situasjon i forhold
til et bakteppe av dramatiske begivenheter fra det store utland. Om nyhetene
reiste sakte, var det likevel mange som var godt orientert både om den franske
revolusjon, napoleonskrigene og forholdene ved det kongelige hoff i København.
Motsetningene mellom
stendene var store og tvistene og debattene mange. Samtidig ser vi en tendens
til at nye allianser oppsto fra sak til sak. Det var ikke en gang lenger gitt
at embetsmennene sto sammen. Det ser vi i rettssaken mot Blom, der sogneprest
Zetlitz helt åpent tok avstand fra fogden Florentz for å støtte sin gode venn
Ole Blom. Vennskap og egne selvstendige oppfatninger gikk her foran et
automatisk standsbasert synspunkt.
Det spørs om en enkel
husmann ville kommet i en posisjon der Zetlitz måtte ha gjort en tilsvarende
avveining. De bøndene som kvalifiserte seg til å kunne opptre på noenlunde
likeverdig fot med embetsmenn og andre kondisjonerte, hadde både kulturell og
sosial kapital over gjennomsnittet. De hadde nok ofte også sine egne økonomiske
interesser å forsvare. Mange av dem, i hvert fall de fire bøndene vi har hatt
under lupen, ville nok framstått som nokså moderate på en venstre-høyreskala.
“Der blev dyktig
politiseret”, skriver Bjørnsen i et brev til sin venn Blom i 1821, etter en
middag med prest, fogd og sin medpolitiker Norgaard.[21]
Da var det bare noen uker om å gjøre før hans eget forslag om å avskaffe adelen
fikk sin sanksjonering av den gjenstridige Carl Johan. Dette lille glimtet er
bare ett eksempel på det ble diskutert politikk også på bygdene. Slagplaner ble
lagt der bøndene møttes, og en nyttig utveksling av synspunkter skjedde der
hvor bønder og kondisjonerte møttes i fortrolighet. Og når de formelle
mulighetene åpnet seg, bidro bøndenes representanter til at den politiske
kulturen endret seg. De kondisjonertes motstand mot “politisering” ble feid til
side. For bøndene var politisering viktig og riktig. Hvordan skulle de ellers
nå fram med sine saker?
Litteraturliste
Blom, Gustav
P. 1860. Norges Statsforandring i Aaret 1814. Christiania.
Bolstad,
Gunnar. 2010. «Der blev dygtig politiseret…» Masteroppgave, Høgskolen i Volda.
Dørum, Knut.
2010. Opprør eller legitim politisk praksis? I Demokratisk teori og historisk
praksis. Hilde Sandvik (red.). Scandinavian Academic Press.
praksis. Hilde Sandvik (red.). Scandinavian Academic Press.
Etwil,
Preben. Borgerlig offentlighed.
http://www.historieonline.dk/nyt/bogfeature/information_borgerligoffentlighed.htm.
Lest 28.11.11
http://www.historieonline.dk/nyt/bogfeature/information_borgerligoffentlighed.htm.
Lest 28.11.11
Gjerdåker,
Brynjulv: 2002. Norges landbrukshistorie, bind 3. Oslo.
Høydal,
Reidun. Omgangsskulelæraren som bygdeelite. Skriftkulturell meistring som
sosial
ressurs. Heimen 3/96.
ressurs. Heimen 3/96.
Pavels, Claus. 1867. Claus Pavels's
Dagbogs-Optegnelser 1815-1816. Christiania.
Pram, Christen. Ca. 1805. "Indberetning til det kongelige Land-
Oeconomie- og Commerce
Collegium indeholdende oeconomiske Bemærkninger paa en efter kongelig
allerhøieste Befaling i Aaret 1805 fortsat Reise i Norge". Avskrift ved Arne Johan
Gjermundsen. http://digitalarkivet.uib.no/dok/digitalpensjonatet/ajohan/pram/pram.htm Lest 28.11.2011.
Collegium indeholdende oeconomiske Bemærkninger paa en efter kongelig
allerhøieste Befaling i Aaret 1805 fortsat Reise i Norge". Avskrift ved Arne Johan
Gjermundsen. http://digitalarkivet.uib.no/dok/digitalpensjonatet/ajohan/pram/pram.htm Lest 28.11.2011.
Weber, Max.
1990. Makt og byråkrati. Gyldendal.
Wergeland, Henrik. Samlede skrifter.
Avhandlinger, opplysningsskrifter 4: 1841-1843.
Christania.
Christania.
[1] Dørum 2006: 408
[2] Gjerdåker 2002: 16
[3] Gjerdåker 2002:16
[4] Blom 1860: 35
[5] Pavels 1867: 381
[6] Bolstad 2010: 62
[7] Pavels 1867: 152
[8] Pavels 1867: 217
[9] Bolstad 2010: 99
[10] Pram 1805
[11] Bolstad 2010:
104-105
[12] Weber 1990: 61
[13] Bolstad 2010: 101
[14] Dørum 2006: 408
[15] Bolstad 2010: 91
[16] Pavels 1867: 257
[17] Gjerdåker 2002: 16
[18] Høydal 1996: 203
[20] Pavels 1867: 400
[21] Bolstad: 80
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar